Welkom op de website van de VECON  
V E C O N
Vereniging van leraren in de economisch-maatschappelijke vakken

Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs
Jaargang 2013, Nummer 2

U kunt de artikelen uit het tijdschrift alleen bekijken, wanneer u bent ingelogd!

  • Omslag
  • Inhoudsopgave
  • Redactioneel: Inspiratie , Bart-Jan de Jong
  • VECON-studiedag 2013 , Meerdere auteurs
    De VECON-studiedag zal zijn op 11 april 2013 bij de Universiteit Twente. In het Ravelijn zal onze dag zich afspelen en in de hal zal de informatiebeurs zijn ingericht en voor de workshops gaat u een trap op. In deze bijlage vindt u het dagprogramma samen met een beschrijving van alle workshops.
  • Sixteen new cars , Jeroen Hinloopen
    "Lekker warm hŤ, pappa." Het bubbelbad was eigenlijk bedoeld voor de schoonspringers, maar op zaterdag mocht iedereen in bad. Samen met mijn vijfjarig zoontje kijk ik uit op zwiepende duikplanken naast een metershoge springtoren. Ranke meiden en jongens maken de indrukwekkendste capriolen, tussendoor bijkomend in het warme bubbelbad, nadat ze hun verrichtingen in slow motion op een groot televisiescherm hebben teruggezien. Welkom in het hypermoderne studentensportzwembad van Purdue University.
  • Promotie Gerrit Gorter , Han van Spanje
    Onze redacteur Gerrit Gorter heeft een proefschrift geschreven waarop hij op 10 januari 2013 is gepromoveerd tot doctor in de Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. Het proefschrift is getiteld "Anderhalve eeuw economieonderwijs in Nederland, 1863 - 2012". Het is een 'biografie van een schoolvak'. Zijn promotor is professor Dr. J.J.H. Dekker, verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen als hoogleraar Grondslagen van de Pedagogiek.
  • Leerlingbegeleiding , Fred Spanjerberg
    Het begrip leerlingbegeleiding is een verzamelnaam voor een scala van activiteiten. Wellicht is het juist om er ter verduidelijking een paar te noemen en kort aan te geven wat men er onder verstaat.
  • Naar een andere vorm van solidariteit in de gezondheidszorg , Alphons F. Mantel
    De bedrijfstak gezondheidszorg is omvangrijk; er gaat jaarlijks €70 miljard in om. Elk land worstelt met de eisen die men aan het zorgsysteem stelt; vaak zijn deze eisen onderling conflicterend (kwalitatief goed, voor allen toegankelijk en goedkoop). De grootste financier van deze sector is de ziektekostenverzekeraar, deze betaalt ca. 85% van de totale zorgkosten (10% komt van de overheid en 5% betaalt de zorgconsument zelf).
  • Kern van het economieonderwijs , Willem Landman
    In de vorige editie van het Tijdschrift voor Economisch Onderwijs schreef ik over de problemen die een grote groep Nederlanders heeft om maandelijks rond te komen. Deze groep zal in de nabije toekomst, gezien de verwachte afname van de koopkracht en de lastenverzwaring, enkel en alleen maar toenemen. Meer en meer mensen hebben, nadat hun salaris op is, nog een deel van de maand over. Ook zal op de wat langere termijn deze problematiek exponentieel groter worden, door met name de laconieke houding van jongeren ten aanzien van financiŽle zaken. Dit stelt andere eisen aan het economie onderwijs.
  • Emile Ratelband bij de Twickel Business School , Jan van den Bos
    Eigen verantwoordelijkheid voorop bij de Twickel Business School. Op dinsdag 22 januari kwam Emile Ratelband naar het Twickelcollege in Hengelo. Deze dag gaf hij de 225 leerlingen van de Twickel Business School een ruim drie uur durend seminar. Deze groep leerlingen zit in de tweede fase en volgt het vak economie of m&o. Bij de businessschool doen ze extra kennis op, deze middag werd die in de vorm van een seminar aan hen gepresenteerd door Emile Ratelband. Hij hielp de leerlingen met keuzes maken, in zichzelf geloven en het stoppen met excuses buiten zichzelf te zoeken.
  • VECON BUSINESS SCHOOL op het VMBO: Het Edison College , Joyce Dost
    De VECON BUSINESS SCHOOL(VBS) biedt extra aandacht voor economische aspecten in de maatschappij met veel aandacht voor ondernemerschap en ondernemendheid. De afgelopen maanden heb ik verschillende vmbo scholen bezocht die het VBS certificaat hebben. Hoewel iedere school start vanuit dezelfde gedachte ontstaat er op iedere school een heel eigen VBS. Misschien wel omdat het vmbo, met vier verschillende leerwegen en aanvullingen als vakcolleges en vm2 trajecten, al een grote verscheidenheid aan onderwijs biedt. Maar wat zeker meespeelt, zijn de docenten die ieder op een eigen manier de leerlingen iets extraís meegeven. Gemeenschappelijk is het enthousiasme en het mooie materiaal dat veelal zelf ontwikkeld en samengesteld wordt. In deze serie portretten dit keer het Edison College.
  • Farel Business School , Simone Jansen en Sundeep Singh
    Onlangs heeft Paul du Long een workshop jong ondernemen verzorgd aan de leerlingen van VMBO 4 kaderberoepsgerichte leerweg, richting handel & administratie, op vrijdag 16 november 2012 tijdens de Global Entrepreneurs Week.
  • Vernieuwingscommissie Management en Organisatie geÔnstalleerd
  • Speltheorie en het collectieve belang: een reactie , Paul Nederhof
    In het januarinummer van dit tijdschrift reageert Peter Lammers op een onderdeel van mijn artikel "Speltheorie in de schoolboeken"( november 2012). Hierbij volgt een weerwoord.
  • De kosten van studeren in het hoger onderwijs , Ton van Goor
    De havo/vwo-leerling die in het hbo of op de universiteit doorstudeert, krijgt uiteraard met de financiŽle gevolgen daarvan te maken. Studeren kost geld, voor de studie en het studentenleven.
  • Op weg naar het lagerhuis , Fred Spanjerberg
    De 15e editie van Varaís scholierendebat competitie is van start gegaan. 170 scholen doen mee met 10 leerlingen. De competitie is door de Vara speciaal ontwikkeld voor leerlingen tussen 12 en 18 jaar. In de loop der jaren, sinds 1997, is deze wedstrijd uitgegroeid tot de grootste scholieren-debatcompetitie van Nederland.
  • Houden financieel toezichthouders effectief toezicht op banken? , Alphons F. Mantel
    De financiŽle crisis is in ons land sinds eind 2008 gaande en lijkt zich te intensiveren. Dat is de conclusie die we kunnen trekken uit de ontwikkelingen in het bankwezen van de laatste 5 jaar en uit de recente nationalisatie van de bank SNS Reaal. Duidelijk is geworden dat het vrije markt superkapitalisme nu waarschijnlijk definitief op zijn retour is, noodgedwongen door gebrekkig toezicht op markttransacties vanuit de financiŽle autoriteiten. Bankiers keken vooral naar korte termijn winsten en bonussen, terwijl de lange termijn stabiliteit en levensvatbaarheid van de bank uit het oog verdwenen. Complexe, ondoorzichtige financiŽle hypotheekproducten werden door Europese banken gekocht in Amerika, producten die achteraf weinig of niets waard bleken te zijn.
  • Cartoon
  • Verenigingsnieuws , Meerdere auteurs
    In het verenigingsnieuws staan de jaarverslagen en plannen van van het Algemeen Bestuur en de verschillende secties.
  • Siteseeing @ LinkedIn-groepen part I , Evelien Hoekman
  • Voor u gelezen , Gerrit Gorter, Tim Simonse en Alphons F. Mantel
    Daron Acemoglu & James Robinson, Waarom sommige landen rijk zijn en andere arm. Nieuw Amsterdam 2012, € 34,95
    - - - - - - - - - -
    Tentoonstelling 'Snel geld' in het Geldmuseum te Utrecht
    - - - - - - - - - -
    G.F. Gorter, Anderhalve eeuw Economieonderwijs in Nederland, Eburon, 360 pagina..s, Rijksuniversiteit Groningen, ISBN 97890 59 727120
  
bron: Redactie TEO / Bart-Jan de Jong · laatst gewijzigd: 18 maart 2013 ·
sessie (eerste 8 tekens): 8dsdqjvr · IP-adres bezoeker: 34.239.154.240 ·
 
colofon · contact · copyright · disclaimer